mandag 7. september 2015

Feiltrent - igjen!

Jeg mistenkte at noe var galt. Jeg har trent jevnt i hele sommer og ikke vært syk, hvorfor skulle det da gå så tungt? Siden jeg tidligere har slitt med stiv og nedkjørt muskulatur, noe som kan leses her, fant jeg ut at jeg skulle ta meg en tur til min tidligere fysioterapeut for å ta en sjekk. Like greit å gjøre det før jeg starter med det jeg elsker mest om høsten, langturer på sti i skogen.
Hun tar tak i lårmusklene, klemmer til og ser på meg: Ingrid - Ingrid - nei og nei, hva har du gjort nå!
Hun hadde ikke trengt å sagt noe, for det var bare så utrolig vondt å ligge der.

Så jeg har klart det igjen! Stive lår, feiltrent muskulatur. Jeg trodde jeg hadde trent variert, jeg har ikke analysert treninga ennå, men det kan jo være at treningen er blitt for ensartet fra gang til gang allikevel. Og spesielt på sykkel sliter jeg med å få opp farten. Men jeg kan også ha havnet i "mosjonistfella", den som skal rekke alt, og at belastningen utenom trening er for stor. Og med til tider stressende jobb, ca 150-200 ekstratimer i året, tidlig opp og lang reisevei, så kan det være at trippeltrening blir litt tøft. Jeg er ikke veldig god på hvile!

Kjente synptomer (Maratonboka til Waitz/Karslen)
Hvordan arter det seg egentlig? Jeg har fått det beskrevet slik at muskelfibrene kan sammenlignes med spaghettitråder. Når belastningen blir for stor og man ikke får restituert seg mellom slagene, så blir muskelfibrene som dårlig kokt spaghetti og filtrer seg sammen til en stor klump. Ikke rart det går litt dårlig med oksygenopptak og blodsirkulasjon da...Målet med behandlingen blir da å tvinge disse muskelfibrene fra hverandre, gjennom såkalt tverrmassasje. Og det er vondt!

Så nå sitter jeg her, en ukes treningsforbud og så skal jeg starte opptreningen. Den skriver jeg mer om i neste innlegg.
Det eneste som gjør dette litt lettere å svelge, er at sesongen er slutt og jeg er ikke påmeldt et eneste Birk-arrangement i 2016. Men noen løp nå i høst som sannsynligvis går fløyten.....
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar