mandag 31. august 2015

Birken 2015 - fullført!

Jeg kunne kalt det nedtur, en real nedtur, fiasko - men uansett hvilken betegnelse jeg setter på turen over fjellet, jeg fullførte ihvertfall!
Som dere skjønner, det ble ingen god dag. Det gikk bare altfor sakte og jeg har ingen god forklaring på hvorfor - jeg skjønner egentlig ingenting!

Fikk ihvertfall denne med hjem:-)

Jeg hadde bestemt meg for å være optismistisk og la ivei opp mot Skramstadsetra i ganske friskt tempo. Litt overraskende var det motvind, det har jeg aldri opplevd i de bakkene før. Vel oppe lå jeg 4-5 minutter bak tiden fra ifjor, men tenkte at vinden gjorde kanskje sitt. For beina fungerte.
Etter matstasjonen slet jeg litt med å henge på rygger som føyk forbi, men ned Djuposet og opp gåpartiet er det ikke så veldig mye å gjøre.
Videre mot Bringbusætra forsvant det mange rygger, og ved passering her hadde jeg tapt enda mer til fjorårstiden. Men jeg tenkte at det viktige målepunktet ville bli Kvarstad og antatt merketid som vises på ei tavle der. Og hva ser jeg, 13 minutter bak. Alt håp ute.
Jeg må si at jeg var i ferd med å miste motet - hva var vitsen? I tillegg begynte krampa å rykke øverst i lårmuskelen, det var tidlig! Så etter litt tøying og 2 min depping på en stubbe (inkludert nåsynesjegsyndpåmegselvsms) til samboer og venninne, gikk det en liten f.... i meg. Jeg skulle ha den j.... glasstallerkenen (=Årets Birkebeiner premie) og jeg skulle IKKE kjøre AVIS minibuss merket brutte løpere til mål. Så det fikk ta den tiden det tok!
Jeg rullet avgårde, lette gir i alle oppoverbakker, grep begjærlig alt som ble tilbudt langs løypa som inneholdt sukker og kom meg forholdsvis greit opp til Storåsen. Her bærer det utfor, ikke bare å trille i mål, men lett å sykle. Ironisk nok kjørte jeg inn et minutt på merketiden herfra og inn, men det hjalp ikke mye.
37 min dårligere enn ifjor og 29 min bak merket - kan ikke si jeg avsluttet med stil, for nå er det slutt på Birkebeinerrittet for min del, dette gidder jeg ikke mer  - trur eg;-)

Hva skjedde egentlig? Jeg vet ikke. Noe skyldes motvind og mange syklet saktere enn ifjor, men det er ikke hele svaret. Og selv om jeg skal analysere treninga litt nærmere etterhvert så er det ikke sikkert svaret finnes heller.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar