søndag 4. januar 2015

Kick start på 2015

Heldige meg som har hatt mulighet til å gjøre noe av det jeg liker aller best i juleferien - lange skiturer! Mitt 6 dager lange opphold i Hafjell endte med 138 km på ski - og det er en god start på sesongen.
Jeg prioriterte de lange, rolige treningsturene, og lot være å dra til Sjusjøen for å gå renn 30. desember. Selv om det ville vært et renn uten betydning, så ville jeg jo prøvd å stille opplagt på start, og da hadde jeg ikke endt opp med en 4 mils tur den 29. desember. I tillegg krever et renn alltid ekstra tid og logistikk, kjøring, være ute i god tid, smøre, varme opp osv. Nei, jeg var veldig komfortabel med "kun" en langtur, og så bok i sofakroken.
Øyerfjellet er et fantastisk område, med flotte løyper, og jeg gikk en "ny" tur hver dag. Prøvde også å fokusere på teknikk samt at jeg gikk endel uten staver innimellom.
Mildværet rundt nyttår satte en effektiv stopper for håp om skiføre i Oslo-området, så nå må joggeskoene frem.
Herlig å være på tur

Flotte naturopplevelser
Oppsummeringen av høsten viste at jeg ikke hadde fått gjennomført så mange økter som jeg trenger iht programmet, så i tiden fremover må jeg prøve å planlegge godt så jeg får mine 4-5 økter i uka. Programmet består av 2 kortere langturer (60-90 min), 2 økter med moderat intensitet og 1 real langtur. Sistnvente må jeg prøve å få til på ski i helgene. Intervalløktene får gå på beina og i tillegg må jeg få til gode styrkeøkter. 11 uker igjen til Birken; da får jeg prøve å periodisere som følger:

- 4 uker med gode langturer, styrke og moderate intervalløkter
- 4 uker med oppkjøring og noe mer intensiv trening inkludert renn
- 3 uker med formtopping mot rennet

Og håpe jeg klarer å holde meg frisk...!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar