onsdag 31. desember 2014

Treningsplanen - hvordan har den funket...?

Jeg har fulgt (prøvd å følge) treningsplanen i Birken i september, oktober og november, så tenkte det kunne passe på årets siste dag å oppsummere litt om hvordan jeg opplever at den har fungert i høst.
Den var ambisiøs, noe jeg var klar over på forhånd og jeg erfarte fort at ble utfordrende å gjennomføre alle øktene.
Det er egentlig litt interessant å dukke inn i Garmin Connect og se litt på hva jeg faktisk har trent. Samtidig litt frustrerende fordi jeg har færre økter enn jeg faktisk trodde - enkelte uker ble det bare 3 økter - og jeg som føler jeg har faktisk har stått på! Det positive er at jeg har fått trent jevnt, det har ikke vært noen opphold pga sykdom og skade - med unntak av en helg samt nå i desember.
Programmet la opp til 2 økter med moderat intensitet, intervall og/eller distanse, 2 kortere langturer og en skikkelig lang. I tillegg en rolig restitusjonsøkt. Noen uker var intervallene byttet ut med kortintervall med høy hastighet.

For å fokusere på det positive først. Det jeg har lykkes med er stort sett å få til en god langtur i uka med varighet på 100-140 minutter. Videre har jeg fått til de to øktene med moderat intensitet. Ca annenhver uke har jeg også fått til en rolig langtur på en drøy time. Og de øktene jeg har fått gjennomført har vært av god kvalitet.
Pust i bakken mellom dragene...
Det jeg ikke har lykkes så godt med er periodiseringen - treningsdagboka viser få økter med høy intensitet. Videre har jeg over 8 ukers perioden i oktober og november bare fått til 3 økter i 4 av de, og det er for lite.
Styrketreningen er jeg rimelig fornøyd med. Jeg fikk gått endel på rulleski, trent noe styrke og også fått til noen økter på stakemaskin. Men jeg har trent styrke mye jevnere i høst enn jeg har gjort noen gang før, og det har stort sett blitt 1 time i uka. Men skulle nok trent enda mer balanse og stabilitet.

Kettlebells - ny treningsform i høst
Kort oppsummert  - det er vanskelig å få trent nok i en hektisk hverdag. Desto viktigere er det å få til gode kvalitetsøkter.
MEN - skal det bli merke den 21. mars da må det nok noen flere timer til med treningstøy på. Bare å krysse fingrene for at det kommer godt skiføre i nærområdene snart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar