søndag 22. mars 2015

Birkebeinerrennet 2015 - der røk drømmen...

....om å bli Superbirkebeiner 2015. Til tross for rekordføre, årets mål gikk ikke - jeg kom i mål 6 minutter etter merketiden. Det positive er at jeg satte ny personlig rekord, og krympet avstanden til merket med 7 minutter! Det negative er at jeg opplevde at kroppen ikke fungerte godt nok, og at jeg på en bedre dag hadde hatt sjans på merketiden.

Gjennomført ihvertfall

Ønsket om en "Birk" på tørrvoks ble ihvertfall innfridd. Jeg benyttet meg av smøretipsene til Swix, som tilsa grunnvoks i bunnen, deretter 2-4 lag blå VR40. Begge deler ble lagt fredag kveld, men jeg ville vente med topplaget til jeg kom til Rena. Den anbefalte VR55N for våget jeg ikke å legge da det var uvisst hvor mye nysnø det ville være. Det var kuldegrader på start, så jeg endte med VR45. Litt vanskelig å teste i den lilleoppvarmingsrunden på Tingstadjordet, da løypene der var isete og harde.
Men det var den samme type føre ut fra start og noen km oppover. Selv om det glapp litt, våget jeg ikke mykere smøring for jeg visste at det var tørrere snø oppe på fjellet. Så etter litt påfyll av VR45 opp mot Dølfjellet så holdt det til mål. På vei opp mot Midtfjellet var det fokksnø, og den var veldig trå. Så de få øyeblikkene med ski som glapp ble veid opp mot vurderingen om ising under skiene.

Smøring er en ting, kropp er en annen. Og når kroppen protesterer, da blir det tungt uansett. De første km gikk greit, så begynte det å butte. Enhver liten kneik ble som å forsere en vegg. Jeg hadde et håp om at så snart jeg hadde gjort unna Skramstadsetra og kroppen var skikkelig varm, så skulle det gå bedre. Men dette var ikke dagen. Hele veien, det var som kroppen ble lammet når det kom en stigning. Første krampeantydning kom rett før Kvarstaddammen. På flatene etter Midtfjellet kom den i begge lår og etterhvert i triceps. Enervit gel og tabletter hjalp litt, så jeg kom meg ned fra Sjusjøen før den neste stoppen. Og da ble det rolig diagonal istedet for dobbelttak. Men krampe på dette stadiet av rennet er jo ikke helt uvanlig.

Så om den dårlige dagen skyldes ren dagsform, hektisk uke i forkant, Halvbirken, for lite, for mye eller feil trening - vet ikke helt. Jeg får kikke litt i treningsdagboka etterhvert og se om jeg finner noe.
Uansett, Birkebeinerrennet 2015 er over og nå gleder jeg meg til joggesko, terrengløping og sykkel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar