tirsdag 17. mars 2015

Halvbirken - og om det å få troen tilbake....

De siste ukene har jeg vært demotivert og nærmest gruet meg til Birken. Fordi den eneste rennopplevelsen denne sesongen var en særdeles tung gjennomføring av Stenfjellrunden, så ble jeg usikker på formen. Og siden det gode skiføret raskt forsvant i nærområdet, ble terskelen (og tiden) for å komme seg på ski høy. Og dermed ble det få hurtigøkter med ski på beina. Og når omgivelsene heller innbyr til joggesko og tidlig start på sykkelsesongen, så virket det nesten rart å gå rundt og fokusere på ski. Jeg kjente at lysten på skirenn var liten og jeg hadde ingen ide om hvordan kroppen ville respondere på hurtig tempo. Det å rusle langturer er jo ingen sak....
Dermed ble det til at jeg meldte meg på Halvbirken; et siste håp om å finne den gode skifølelsen og teste kroppen. Og for en helg det ble! Endelig et skirenn på godt føre, fantastiske spor, bra vær og enkelt å smøre. I tillegg funket kroppen, så nå har jeg fått tilbake trua på at det er mulig å gjennomføre Birken så noenlunde med stil! Og kanskje nå målet.....?
Jeg var litt spent på hvor lurt det ville være å gå konkurranse 6 dager før Birken. Men løypa er forholdsvis lett, og hvis jeg i tillegg fokuserer på nok hvile denne uka så tror jeg det går bra. Det fungerte før Grenserittet ifjor, hvor Femundrittet ble gjennomført helgen før.
Planen var egentlig å ta det litt med ro, men med de trikkeskinnene som lå på Sjusjøen ble det for fristende å gå det jeg klarte, så det fikk stå til. I tillegg ble det en rusletur på 20 km på lørdag; kunne jo ikke hvile på en slik dag.

Lørdag - "blåbrilleselfie" på Elgåsen
Halvbirken starter på Sjusjøen, hvor løypa går i en sløyfe på 14 kilometer, før den fortsetter de siste 14 km ned til Birkebeiner skistadion. Starten går nordover mot Kroksjøen, noen slake oppoverbakker, før vi dreier østover over noen flate myrer. Deretter løypas høyeste punkt over Gjestbuåsen, ned på andre siden, før vi etterhvert treffer Birkebeinerløypa ved foten av Midtfjellet. Her følger den Birken traseen videre. Kjekt å få en repetisjon på de siste 18-19 km av den turen som skal gå til lørdag.
Selv om løpet ikke holdt til en bedre seeding, så bød den på annen overraskelse - jeg fikk premie! Er jo ikke akkurat hverdagskost, men nr 22 av 122 i klasse K40+ ser jo veldig fint ut da..

Sjelden vare...
Da er det bare å håpe at det kalde været holder seg; tenk å få oppleve et Birkebeinerrenn på tørrvoks....pliiiis!

4 dager igjen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar