tirsdag 3. mars 2015

Formoppkjøring...

Da er jeg inne i den siste 3 ukers perioden fram mot Birkebeinerrennet, og da snakker vi formtopping! Jeg vet ikke helt, får liksom litt dårlig selvtillit når det er snakk om å toppe formen - hvilken form er det egentlig å toppe? På den annen side, det gjelder å sikre overskuddet så jeg ikke prøver "å ta igjen" alle de øktene jeg føler jeg skulle hatt.
Forløperen ble en helg hvor jeg ikke gikk lange skiturer, men gjorde noe helt annet som å dra på kite-kurs!


Så med litt overskudd er jeg klar for å gå løs på siste 3 uker av programmet. Denne første uka består av 3 økter med moderat hastighet, 2 intervall og 1 distanse, en "kort" langtur på 90 min og en lang fra 2-4 timer. I skrivende stund har jeg tilbakelagt ei intervalløkt igår, 5x8 min på beina, og den korte langturen på ski som ble bortimot 70 minutter. Fortsatt bra med snø i marka, men best forhold på skogsbilveiene - i terrengløypene var det flere hindringer av denne sorten som dukket opp.

Den lange langturen blir til lørdag hvor skitur fra Sjusjøen til Gåsbu skal gjennomføres. 7 mil. Håper på bra føre og det gjelder å ta det rolig. Så blir det nok å "lunte" en kort restitusjonstur på beina på søndag.
Neste uke er det færre økter, men med høyere intensitet. 2 4x4 intervall i høy intensitet; håper å få tatt minst 1 på ski. Videre en langtur på 1,5 til 3 timer. Jeg teller litt på knappene om jeg skal gå Halvbirken søndag 15. mars. Litt skummelt med en konkurranse 6 dager før. På den annen side, jeg bestemmer tempo selv og rennet er på kun 28 km, mest flatt og nedover.
Siste uka inneholder også 2 4x4 økter samt en dagen før rennet på 4x1 min. Litt avhengig av Halvbirken; ei 4x4 økt blir det, men mulig jeg tar den litt rolig. Jeg får se litt hva jeg gjorde ifjor sommer da jeg syklet ritt 2 helger på rad.

18 dager igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar