torsdag 2. juli 2015

Trene på det jeg vil bli god på....

Det er en gjenganger i innledningen til treningsopplegg at man skal trene på det man vil bli god på. Men ikke for mye og ensidig, da kommer skadene. Så enkelt og så vanskelig! Men gjennom de 5 siste årene har jeg gjort meg noen erfaringer på styrker og svakheter, så i oppkjøringen mot rittet nå så frikobler jeg meg litt fra oppsatte treningsprogram og velger mine økter ut fra hva jeg mener at jeg trenger. Jeg analyserte også litt etter fjoråret, og den analysen kan leses her.
I forrige innlegg skrev jeg behovet for 4 gode sykkeløkter i uka. Erfaringer fra tidligere ritt er at jeg sliter med å henge med på flatene, jeg blir frakjørt så jeg trenger å trene på litt "trøkk"!
Jeg blir også raskt rusten på stisykling, det er ferskvare på lik linje med styrke. I Birken er det et lite stiparti på toppen av "gå-bakken"; teknisk lett men når jeg er sliten kan røttene der være litt tunge å forsere. Så det å ha litt rutine på humpete underlag er lurt å skaffe seg.
Det jeg lyktes med i fjor var lange langturer gjennom sommeren samt noen bakkeintervaller og da er det greit å videreføre det.
Da ender jeg opp med de 4 øktene jeg beskrev i forrige uke:

- 1 real langtur 3-4 timer (50-70 km)
- 1 langintervalløkt
- 1 bakkeintervall eller distanse i motbakke
- 1 kortere langtur av mer teknisk art - inkludert noen km på sti.


Og jeg er godt igang. Intervaller på flatmark både denne uke og forrige. Etpar turer opp bakkene til Lilloseter. Og langturer på 45 og 60 km. Til helgen er planen 70!

Losbylinja - for intervaller med trøkk...

58 dager

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar