søndag 21. februar 2016

Yoga boost!

I høst hadde jeg behov for en motvekt til overtidsjobbing og feiltrente lårmuskler. Jeg har tidvis vært innom Ashtanga yoga, første gang i 2006 og noen år etter det ble det et nybegynnerkurs. Men det stoppet med det, og jeg fikk liksom ikke tid til yoga innimellom all annen trening jeg skulle gjennomføre. Ikke helt i gata for en som skulle ta Birkebeinertrippelen liksom....
Men som sagt, jeg tenkte at dette hadde kroppen min behov for i en hektisk hverdag, så da var jeg igang med et nytt kurs i høst. Like greit å starte fra bånn - det var ikke så mye jeg husket.
Jeg møtte trofast opp hver torsdag, gjerne med en arbeidsdag på 9 timer bak meg og følte meg tidvis  i svime under øvelsene og det eneste jeg lengtet etter var avslutningssekvensen hvor vi ligger på matta,  under et teppe og jeg presterte vel å sovne hver eneste gang.
Det som skiller seg fra sist gang, er at denne gangen lot jeg det ikke bli med kurset - for som regel ble det bråstopp da det var ferdig. Jeg kjøpte intro månedskort, møtte opp på "Mysore style", som er egen praktisering på yoga studio med veileder tilgjengelig. Ypperlig ordning!
Yoga er ikke enkelt, men nå etter 6 uker har jeg noenlunde kontroll på rekkefølgen på de stående øvelsene - utførelsen er et annet kapittel. Så nå når første månedskort er oppbrukt gjelder det å fokusere videre, og tenke at dette har jeg fortsatt godt av, spesielt nå som våren er rett rundt hjørnet, med lengre ettermiddager og etterhvert bare veier. Variasjon kalles det vel...

Egner seg som hjemmetrening også...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar