søndag 17. april 2016

Overgang

Det har lett for å bli litt bloggtørke når det ikke skjer så mye, annet å komme igang med løpetreningen for alvor. Våren kom fort her på Østlandet, stier og veier er bare og det er mange muligheter for flotte løpeturer. Aviser og nettet er fullt av artikler om hvordan man skal unngå løpeskader nå i overgangen, det er lett å bli for ivrig.
Jeg har prøvd å holde løpingen noenlunde vedlike i løpet av vinteren, men det er blitt få langturer. Og da jeg var godt igang med intervalltreningen, så begynte hofta å protestere - noe den gjerne gjør etter noen turer på hardt underlag. Etpar turer til naprapaten hjalp noe - litt massasje hos fysioterapeut også, men jeg må nok bare innse at jeg nå er litt disponert for at muskulaturen i lårene skal pakke seg og at jeg må prøve å komme meg på mykt underlag så raskt som mulig etter at skisesongen er over. Og hente fram sykkelen også.
3 uker siden påske, og jeg synes jeg har fått til en bra opptrapping mot løpesesongen. Det ble langturdebut på sti i Høyåsmarka i Halden helgen etter påske - vel, lang og lang - greit å starte med en time.
Helgen etter ble det skihelg på Øyerfjellet - det er jo et Svalbard skimaraton som venter om etpar uker. Litt varierende føre, men det flotte været gjorde at det var fristende å gå langt, så vi logget 52 km den helgen.
Mange glipptak var nok årsaken til at ryggen slo seg helt vrang da jeg kom hjem, så det var bare å glemme å løpe mandag og tirsdag. Men det rettet seg uten besøk hos naprapaten denne gang.
Dermed var det duket for langtur på beina denne helgen, med mål om å øke noe på både tid og lengde. Søndag opprant med sludd og regn - og Romeriksåsen fristet ikke - antok det ville være særdeles vått der. Så istedet ble det Losbylinja inn til Mønevann, og litt sti i traseen til Lille Losbyrunden - og en fin økning på 15 min ift forrige tur.
I tillegg har det blitt både intervall og styrke hver uke - og kommende uke er det endelig sesongstart - første løp i Nordkisa Skogskarusell!

Første løpetur i skogen - Høyåsmarka i Halden
Og skiføret var ikke slutt - Øyerfjellet

Blåsti ved Mønevann, Østmarka

8 uker til Birken
oi - det går fort...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar