fredag 22. april 2016

Sesongen igang - Nordkisa Skogskarusell

Da startet løpssesongen for meg, med første løp i Nordkisa Skogskarusell. 7 km på sti, grusvei og litt asfalt - den såkalte Veddeløpsrunden for de som er lokalkjent på "kisa"! Det er ikke jeg, så jeg husket ikke alt fra i fjor.
Start og mål flyttet ca 1 km, opp til Stensby Idrettspark - men tror ikke det utgjorde den helt store forskjellen. Kan jo tro det, siden jeg løp 47 sek saktere enn i fjor. Men det kan skyldes tilfeldigheter, eller at den manglende grunntreningen fra i høst merkes.
Uansett - det var herlig å være i gang igjen - med terrengsko på beina.
Første del av løypa går oppover i ca 2 km. Det er lysløype, og det fine været gjorde sitt til at det var tørt og fint, bedre enn ventet. Når vi endelig er på toppen så flater løypa ut, litt tungt underlag på bark og så begynner de slake nedoverbakkene. Mellom 3 og 4 kilometer var det noen våte partier, men det skal det jo være i et skogsløp.
Etter 4 km er det ut på grusvei. Jeg mener jeg husket fra i fjor at den gikk slakt slakt nedover, bare lene seg fremover og la beina gå og spise kilometer. Men det stemte ikke. Den føltes lang - varte fram til 6 km, og jeg måtte virkelig ta i bruke mentale bilder og telle ned, "en til det grantreet der, to fram til svingen, 3 opp den slake bakken, 4 til det store bjørketreet...osv"! Men det hjalp, og han jeg hørte puste meg i nakken nedover på stien han forsvant - lenger bak..
Den slake bakken på asfaltvei og den siste halve kilometeren inn mot idrettsparken vi hadde på starten i fjor, kom nå på slutten. En slak bakke kan virke bratt nok på slutten, så det ble telling av lyktestolper. Men jeg er fornøyd med løpet, fornøyd med at jeg klarte å løpe opp alle bakkene i starten og at løpet ble gjennomført med en snittpuls på 90%.
Og vel i mål, tradisjonell servering av saft og ferske, hjemmebakte kanelboller.

Målstreken - litt sliten!
Men her er belønningen





1 kommentar:

  1. Det så ut som et kult løp! Og digg med boller i mål ;-)

    SvarSlett