søndag 17. august 2014

Antibiotika & trening

Som om det ikke er nok med ribbeinsbrist, så fikk jeg jammen betennelse i en tann i begynnelsen av uka, som måtte behandles med antibiotika. En liten torpedo til inn i oppkjøringen til Birken. Hva nå?

Ikke veldig formoppbyggende...
Kan man trene når man går på pencillin? Jeg prøvde meg på et "google-søk", og ikke overraskende varierte innholdet der fra "la være", via "ta det rolig" til "kjør på for fullt"! Rom for egne vurderinger med andre ord.
Da de verste smertene hadde gitt seg så valgte jeg "ta det rolig" varianten på onsdag. Jeg tenkte at en betennelse i tanna kunne vel ikke være så farlig, hadde kanskje valgt annerledes om det var en luftveisinfeksjon, så jeg satte meg på sykkelen og tok en rolig langtur på bortimot 2 timer.
Selve turen gikk fint, men etter etpar timer hjemme følte jeg meg litt utslått. Det hjalp litt med mat, men var fortsatt slapp utover kvelden. Og da begynte jeg å tenke litt på om trening egentlig var så lurt :-/
Uansett betennelse, det er jo noe som går i blodbanen og som kroppen bruker energi på å kjempe i mot. I tillegg til tidlige morgener og full jobbdag, så skal energi også kanaliseres inn i trening. Hmm..
Jeg fant ut at jeg ikke ville ta sjanser nå 2-3 uker før Birken. Den treningen som ikke er gjort til nå, er det vanskelig å få gjort noe med og da handler det om å bevare form, og ihvertfall ikke kjøre kroppen mer ned. Men jeg er ganske sikker på at det er individuelle forskjeller her, man reagerer ulikt, og jeg har gjort min erfaring denne uka på hvordan min kropp responderer, som jeg vil ta med videre om jeg igjen må på antibiotika kur.
Derfor droppet jeg trening resten av uka til kuren var ferdig, og er klar nå i uke 34. Og håper at ikke tanntrekkingen til torsdag setter meg ut hele helga...

Det ble rusletur i fjellet med denne fangsten istedet


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar