lørdag 20. september 2014

Lørdagslangtur - Gjelleråsmarka

Noe av det beste med høsten er langturer i marka, og endelig er jeg igang med løpingen igjen. Men jeg merker at den lange perioden uten løping i sommer har satt sine spor, det er litt tungt i bakkene. Men langturene må opp i 2 timer etterhvert, så jeg prøver å øke gradvis. Forrige lørdag ble det 1 time, idag 1 t 18 min og målet neste helg blir da halvannen time.
Jeg synes det er artig å utforske nye områder, så i våres kjøpte jeg en turorienteringspakke. Mulig jeg tar noen poster etterhvert, men formålet var å få kart over terreng i nærområdet slik at jeg kunne finne nye stier.

Gjelleråsen idag 

Kartet strekker seg fra Gjelleråsen i nord og ned til Stovner i sør. Jeg startet på Lahaugmoen, den gamle leiren til Hærens Sanitet som nå er overtatt av ulik sivil virksomhet. Jeg tar ganske raskt en blåmerket sti sørover, merket Oldtidsveien. Det går oppover gjennom tung granskog, må gå i noen bakker for å holde pulsen nede men ved kryssingen av kraftledningen som går nord-sør midt på kartet lysner det og terrenget flater ut. Furuskog og en kombinasjon av barnålstier og svaberg.
Rett før stien begynner å gå nedover igjen dukker dette morsomme motivet opp...

...et lite klokketårn midt i skogen.
Jeg fortsetter en drøy km sørover, før stien dreier vestover og jeg kommer inn på ei lysløype som går fra Stovner til Vestli. Fast grusdekke og småkupert gjør at her kan jeg jogge hele veien. Lysløypa ender rett nord for Vestli og her må jeg rett østover, bratt oppover på asfalt gjennom Holumkogen. Et koselig villaområde som viser at Oslo Øst ikke bare er drabantbyer og blokker. Vel oppe kommer jeg igjen opp på en sti/kjerrevei hvor det er ca 1,5 km tilbake til Lahaugmoen.

Historisk grunn
Men klokka viser at det er litt for tidlig å gi seg, og her kommer fordelen med å ha med et kart fram. Jeg finner en ekstra runde og tar også med den samme sløyfen jeg fant forrige helg. Fant også ut underveis at den nok kan egne seg for langintervall....

182 dager igjen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar