torsdag 2. oktober 2014

Søndagslangtur - Øyerfjellet

Fantastisk med en helg på fjellet - og når vær og terreng innbyr til en skikkelig langtur, er det bare å kose seg.

Reinsvatnet ved Pellestova
Jeg legger på litt distanse for hver langtur, og denne helgen var planen i overkant av halvannen time. Turen startet ved Gaiastova i Hafjell, og de første 2 km mot Pellestova går på flate, fine stier. På gårsdagens fjelltur fant jeg skilting som indikerte en grei rundløype, så det var planen å følge den. En kartsjekk i forkant ble gjort for å være sikker på hvor løypa skulle gå.

9 km sløyfe tilbake, passende tur
Fine fjellstier i lett kupert terreng, en tur ut på grusveien fra Pellestova, en jungel av skilt, men ingen oppfølger på hvor ruta over Høgåsen skulle gå. Kartet hentet fram fra hukommelsen, det ble en liten ekstra sving tilbake til Pellestova, før jeg tok inn på en ridesti jeg visste gikk i samme retning.
Nå forventer jeg egentlig ikke at det skal være mulig å bevege seg i fjellet uten kart og kun på skilt. På den annen side, når jeg befinner meg i et turistområde som dette faktisk er, og man starter å skilte en rundløype, så skapes det en forventning om å bli guidet i riktig retning. Litt frustrert der oppe i fjellheimen.
Jeg kom meg ikke over Høgåsen viste det seg, men jeg fikk meg en fin runde allikevel. Over en ås, ned til Nysetra og jeg hadde ikke brukt mer tid enn at det ble stien over Hafjelltoppen tilbake til Pellestova (for 3. gang idag) og retur langs fjellet samme vei jeg kom.

Fjellturselfie.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar