søndag 22. februar 2015

En Birkendistanse

Lørdag, med 4 uker igjen til rennet, hadde jeg bestemt meg for en skikkelig langtur. Jeg hadde et ønske om å teste deler av Birkebeinerløypa, så målet ble Sjusjøen, videre over Midtfjellet og kjøre ned på andre siden mot Kvarstadsætra. Det er utrolig hvor fort man glemmer hvordan terrenget faktisk er, så hvordan det egentlig så ut opp mot Midtfjellet var jeg litt spent på. De første kilometerne etter Kvarstadsætra hadde jeg kontroll på, så droppet å kjøre helt dit.
For å få med meg deler av ski VM etterpå, så var jeg i løypa kl 9! Og det å starte i nykjørte spor er faktisk verdt det å ha vekkerklokka på i ferien.
Litt klok av skade fra gårsdagen hvor jeg valgte bort det å gå etter løypemaskinen, og endte opp i skikkelig isete spor, så var valget idag enkelt, jeg fulgte den nykjørte traseen. Først på nordsiden av Reinsvatnet, mot Reina, selv om det ble 3 km lengre enn å følge Troll-løypa på sørsiden. Deretter sørover mot Nordseter, og heldigvis hadde løypemaskinen  tatt av mot Melsjøen.
Jeg startet i sol, men fra Reina og til Melsjøen var det tykk tåke og litt vind, så jeg var litt spent på hvordan dagen ville bli.
Den nykjørte løypa fortsatte sørover mot Lunkefjell, da ble det valget noen kilometer, før jeg sto ved enden av Kroksjøen og dro sørøstover mot Birkebeinerløypa.
Vært klarnet opp etterhvert og da jeg passerte krysset "Brua" der løya fra Natrudstilen kommer opp var det dette synet som møtte meg:

4 flotte "trikkeskinner"
Her var det bare å stake i vei, vel vitende om at slike løyper er det liten sjanse for om 4 uker:-/
Etter noen få kilometer sto jeg på toppen av Midtfjellet, og da ble det tid for både brødskive og bilde - neste gang er det bare å suse forbi.....(forhåpentligvis).


Jeg fortsatte noen km ned på andre siden, der de siste bakkene ned mot Kvarstadsætra begynner. Så helomvending, og jammen er de drøye disse bakkene opp igjen...Så får jeg bare håpe jeg husker dette om 4 uker, har laget meg noen målepunkter.
Jeg fortsatte helt opp på Sjusjøen skistadion, for de slake stigningene opp dit oppleves også som drøye.
Da var det på tide å sette kursen hjem mot Hafjell igjen, og med sol fra skyfri himmel var det fristende å ta turen opp i høyden, så det ble retur over Lunkefjell, før nedkjøring mot Nordseterløypa og Troll-løypa på sørsiden av Reinsvatnet tilbake.

Lunkefjell
Og da jeg så Pellestova igjen fant jeg ut at det å gå en Birkendistanse ville være fint nå 4 uker før, så ble en liten ekstra sving og da Garmin klokka ble stoppet viste den 55 km! Og med tanke på at jeg for en uke siden måtte snu etter 300 meter, så er det fantastisk hvordan kroppen selv, med litt hjelp av en naprapat, ordner opp med en kink i ryggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar