mandag 16. mai 2016

BDO mila 2016

Torsdag var det igjen klart for BDO mila på Lillestrøm. For meg blir det en fin distanseøkt, få kjent litt på viljestyrken og se hvordan jeg ligger an med formen i forhold til ifjor.
Etter siste ukes sjokkvarme ble det kaldere denne torsdagen, kanskje like greit og når den tidligere varslede regnskuren holdt seg unna så ble det bra løpevær.
Løping er igjen populært og startfeltet "mitt", Utfordreren, de som skulle løpe 10 km på tid, telte ifølge speaker 750 stykker. Og det var et fantastisk skue etterhvert som feltet strakk seg ut, mange i den turkise BDO trøya, iblandet litt andre farger, en haug mennesker som fant fantastisk glede i å løpe. I tillegg kan vi legge til alle de som valgte gå en runde på 5 km, som vi etterhvert passerte. Mange foreldre med barn, folk med staver og krykker - dette er jo virkelig folkehelse i praksis!


Og i år hadde nok arrangøren lært litt av erfaringen fra ifjor, i og med at det var satt opp noen skilt i løypa med anmodning om å holde til høyre i løypa, og det ble også nevnt noen ganger over høytaleranlegget. De uten tid starter 15 min før 10 km feltet, og da blir det mye folk. Og det skal jo være plass til alle, bare vi gir hverandre litt plass!
Selve løpet! Jeg er ingen erfaren 10 km løper, tror dette var det 4. løpet på tid. Så det er en viss fare for å bli dratt med og gå for hardt ut. Men da er det greit å styre på puls, så jeg fant ut at rett under terskel på første runden var en grei start. Så kunne jeg øke på den andre, og monitorere litt på hvor stiv jeg ble i beina. Fungerte bra det!
På sisterunden ble jeg også liggende bak etpar lettbente guttunger på rundt 8 år. De løp og skravlet, helt uanstrengt. Det var ingen vits å løpe forbi, for farten var god og når de merket at jeg hang for godt på så økte de bare litt  - og fortsatt å skravle. Fascinerende, og artig å observere. De stoppet (selvsagt) på drikkestasjonen, hvem sier vel nei til litt saft, men etter 100 m var de der igjen, spratt forbi og borte ble de i oppoverbakken før mål!
Jeg løp inn til en tid på 20 sekunder bedre enn ifjor, og er strålende fornøyd. Det jeg ikke er fullt så fornøyd med, er at det stakk i hofta etter 8 km og det vedvarte til mål. Så får jeg se hva det innebærer fremover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar