søndag 12. oktober 2014

Søndagslangtur - Store Losbyrunden

Jeg visste det skulle regne - MYE! Men jeg visste også at skulle det bli langtur på søndag, så måtte jeg ta den forholdsvis tidlig på dagen. Så litt over klokka 10 parkerte jeg på Sørlihavna og visste at det kom til å bli en våt opplevelse. Ullsokker i skoene, lue før første gang på denne siden av sommeren og en jakke jeg håpet ville holde vannet unna en stund ihvertfall.
Losbyrundene starter som navnet tilsier ved Losby. Men for å kjøre litt kortere, og løpe litt lengre - så parkerer jeg ved Sørlihavna, en utfartsparkering i nærheten av Ahus.
Her starter Losbylinja, en nedlagt jernbanelinje som er gjort om til turvei - inn til,nettopp, Losby Gods.
Losbylinja - flatt....
Det går rett sørover på flate veien i 3 km, deretter en liten kneik og så står man på Losby. Det duftet himmelsk av vafler og fersk gjærbakst da jeg dro forbi, men det får bli en annen søndag.
Etter 5 km kommer man til Mønevann, og her starter selve runden, man kan dra til høyre eller venstre. Jeg fortsetter veien videre mot høyre, fortsatt grusvei, noen bakker hvor jeg går opp på toppen for å holde pulsen nede. Jeg koser meg på tur, til tross for regnet og at jakka holdt kun en drøy halvtime - men med jevn fart så holder man jo varmen.
Etter 8,5 km tar løypa til Store Losbyrunden av til venstre. Da er skiltet med Lille Losbyrunden passert for etpar kilometer siden.

På rett vei
Til nå har jeg løpt rett nord-sør. Nå tar løypa av østover og jeg kommer inn i et terrengparti. Stien er smal og forvandlet til en liten bekk. Jeg fant fort ut at det gjaldt å se opp for glatte røtter og sleipe steiner. Alene langt inne i Østmarka, dårlig mobildekning i dette området og lite håp om mange turgåere i regnværet - en vrikket ankel er det siste jeg trenger ihvertfall.

Svømme eller vasse....
Turen gjennom skogen bød på mye vann og noen fine granbarstier. Til tross for 9 grader i lufta, så ble det etterhvert kaldt å hele tiden tråkke i vann, så jeg var glad da jeg var ute på grusveien igjen etter 2,5 km. Her dreier løypa nordover igjen, i slakt terreng, forbi noen idylliske vann og etterhvert kommer krysset hvor Losbyrunden går vestover gjennom skogen tilbake til Mønevann.
Jeg valgte å fortsette grusveien den resterende kilometeren til golfbanen ved Losby, fortsatte veien over golfbanen og traff igjen Losbylinja rett nord for Losby. Vel er linja flat, men etter 2 timer så må det mobiliseres litt for å holde jevn fart tilbake til bilen. Veldig fornøyd med å ha lagt på en knapp halvtime fra sist, og ikke minst at kroppen fint taklet langtur på 2 timer og 13 minutter!

Takk for turen - dere holdt meg tørr på beina lenger enn ventet

1 kommentar:

  1. Det høres deilig ut (tross været) - imponerende å holde det gående (løpende) i over 2 timer!

    SvarSlett