tirsdag 28. oktober 2014

Treningsplanlegging

Målene for 2015 er satt og da må det trenes! For 2014 fulgte jeg dette opplegget, Treningsplan, utarbeidet for NRK Puls av Olympiatoppen. Det fungerte bra i grunntreningsperioden på høsten, så når Birkebeinerrennet var ferdig så tok jeg utgangspunkt i dette og utarbeidet en plan fram til Birkebeinerløpet. Og det gikk jo veldig bra! Og der jeg ikke har lykkes fullt så bra, kan jeg ikke skylde på programmet. Så ett alternativ hadde vært å fortsette med dette for 2015 sesongen også.
Imidlertid står det mye bra treningsstoff i magasinet Birken og i utgave nr 5/2014 falt blikket mitt på denne overskriften.

......håper jeg!
Trening er i utgangspunket ikke så veldig vanskelig og bygger mye på de samme grunnprinsippene. Tren variert, skill på harde og rolige økter dersom du trener mye og prøv periodisere treningen noe. Men innenfor disse rammene finnes det et uttall muligheter.
Det som var hovedtrekkene i denne artikkelen var at for en merkejeger i Birken bør 2-3 økter i uka være i lav intensitet, vare i minimum 60 minutter med unntak av en langtur som bør vare fra 2-4 timer. I tillegg bør det være1-3 økter moderat intensitet (82-87%) i 3-4 uker, etterfulgt av 1-2 uker hvor disse øktene kjøres i høy intensitet (87-97%).
Det er gjennom periodiseringen at dette programmet skiller seg fra det andre. Samtlige "hurtigøkter" går i mdoerat intensitet i 3-4 uker, før man kjører høy intensitet de neste 2. Dette syntes jeg så spennende ut. I tillegg inneholder programmet noen distanseøkter på 30-40 minutter og jeg tror psyken min har godt av slik trening framfor bare å kjøre intervalløkter.
Men programmet er tøft; 5-6 økter i uka. Riktignok er 6. økta en restitusjonsøkt på 45 min de ukene den er satt opp, men jeg bør nok lytte bra til kroppen underveis.

Forfatter av programmet heter Irene Mårdalen som profileres som "grunder og PT som har deltatt i trippelen i flere år, er superbirkebeiner og har en rekke merker fra både renn, ritt og løp". Hun skal ha treningsprogram i hvert Birken magasin fram til Birkebeinerrennet.

Jeg er jo ikke snauere enn at jeg da sjekket resultatlistene for hennes tider, og så at hun hadde en utvikling som Birkebeiner som kan ligne litt på min. Det vil si at jeg kjenner meg igjen i tidene fra de første årene, og drømmer om de tidene hun oppnådde etterhvert. Og da må jo programmet virke! Så jeg satser på det. Derfor vil jeg også justere Ukas Trening til å omfatte ukas planlagte økter i stedet for å liste de i etterkant.

144 dager igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar