onsdag 24. desember 2014

Hjerteflimmer

Jeg har hjerteflimmer, eller atrieflimmer. Det betyr at hjertet uten særlig forvarsel drar avgårde i et vanvittig tempo. Men det oppstår veldig sjelden, sist i 2007, går over ganske raskt, slik at jeg tenker ikke noe særlig over det i hverdagen.
Så dukket det plutselig opp igjen på lille-julaften. Jeg skulle ha meg en kontrollert intervalløkt på mølla, pyramideintervall 2-4-6-8-6-4-2, moderat hastighet og med 2 min hvile. De første 2 dragene gikk veldig bra, pulsen lå under terskel og jeg tok de 2 min med aktiv hvile. Men så plutselig et minutt ut i det tredje draget kjente jeg at hjertet begynte å slå litt merkelig, og en titt på pulsklokka viste 195 i puls (min maks er målt til 190). Da var det bare å stoppe og sette seg ned. Pulsen falt raskt, men da jeg reiste meg opp igjen føyk den opp i over 170 igjen. Det ble 10 min sitting igjen og så gikk det greit. Å fortsette løpeøkta var helt uaktuelt, men det ble 20 min rolig tøying samt noen styrke- og balanseøvelser på matta.
Episoden i 2007 var mer alvorlig. Jeg var på skitur, og på tur nedover spratt pulsen opp i 210 og der ble den. Ikke lett å sette seg ned over lengre tid langt til skogs, så ble en rolig retur. Men pulsen vedvarte å være høy i bortimot en time, så jeg endte på legevakta. Og selvsagt, da jeg lå utstrakt på benken dalte den til normalt nivå.
Det er mulig å gjøre et inngrep for å slippe disse rytmeforstyrrelsene, men når det oppstår såpass sjelden var det ikke nødvendig. Det er helt umulig å forutse når det oppstår, men basert på litt erfaringer prøver jeg å ta noen forholdsregler. Kvelden før episoden i 2007 hadde jeg vært på fest, det ble litt sent i tillegg til alkohol, så jeg var sannsynligvis litt dehydrert. Det underbygges av en annen hendelse midt på sommeren hvor det var over 20 grader da jeg jogget om kvelden, og jeg fikk tilsvarende da jeg var tilbake.
Så nå fokuserer jeg på å få i meg nok væske, spesielt om det blir etpar glass vin og jeg skal trene dagen etter. Og jeg er aldri redd når jeg trener og det har aldri oppstått i noen konkurranse. Og etter 2007 har jeg gjennomført både Marcialonga, flere Birken og lange sykkelritt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar