lørdag 27. desember 2014

Intervall er ferskvare

Jeg tror de fleste løpere har erfart dette, at intervaller er ferskvare på lik linje med styrke. Det fikk jeg en påminnelse om idag, da jeg tok fatt på den økta jeg skulle gjennomført på lille julaften. Heldigvis holdt hjertefrekvensen seg innenfor normalen og jeg fikk gjennomført økta som planlagt. Men etter en desembermåned som ikke gikk helt etter planen, ser jeg på Garmin Connect at forrige intervalløkt var 28. november,  og det kjentes!
Jeg hentet en pyramieintervalløkt fra programmet i Birken. Den skulle være på 2-4-6-8-10-8-6-4-2, med 2 min pause mellom hvert drag, selv det korteste. Hastigheten skulle være moderat, dvs rundt terskel.
Siden det var 4 uker siden sist droppet jeg det lengste draget på 10 min - og passet på å finne en hastighet jeg mente jeg kunne følge på de lengste dragene. Da er faktisk mølletesten jeg kjører med jevne mellomrom en god veileder, og jeg startet på stigning 1.0 og hastighet 13. Det viste seg å holde bra, jeg lå rundt terskel og måtte virkelig hente fram en god dose vilje og motivasjon på 4. og 5. draget. Samtidig en god tilfredstillelse i at økta ble gjennomført og siste 2 minutter økte jeg med 0.5.

Mølla er god å ha...

...men dette er bedre!
I morgen bærer det til fjells hvor skisporene venter - gjett om jeg gleder meg!

12 uker
84 dager

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar