søndag 8. februar 2015

På oppdagelsesferd i Romeriksåsen

Siden snøen glimret med sitt fravær i Oslo-området ifjor, så er det først i år jeg har mulighet til å utforske skimulighetene i nytt nabolag. Så det å legge ut på langtur i Romeriksåsen blir en spennende oppdagelsesferd hver gang, selv om starten fra Tærruddalen blir lik fra gang til gang. Men selv om utfartsparkeringene ligger tett langs "åsen", så kjører jeg jo kortest mulig.
Dette har vært en litt spennende uke etter den noe tøffe Stenfjellrunden, og jeg har vært bevisst på å få nok hvile og ta rolige økter. Ukas eneste hardøkt ble gjennomført først på lørdag, og da i form av stakeintervall, 4x6 minutter. Kroppen kjentes litt sliten ut, så jeg droppet motbakkedrag. Tirsdag var det duket for andre del av teknikk kurset som bedriftsidrettslaget på jobben arrangerte med Learn2Ski. Ble en god oppfrisking på tekniske detaljer, spesielt staking og jeg la inn en kort, rolig økt i forkant.
Søndag ble det en god langtur på 4 mil. I og med at Birken er 54 km, burde nok økta vært på over 4 timer, men det får komme i vinterferien. Jeg la vekt på å gå rolig, men det er ikke alltid like lett på ski. Snittpuls ble på 69% av maks, innenfor, men burde kanskje vært enda roligere. På den annen side har jeg ikke vært sliten utover ettermiddagen, og det er et godt tegn.
Det ble en flott opplevelse i Romeriksåsen idag, fra Tærruddalen til Bekkestua via Årstadvangen og Spikertjernhytta på retur.
Påskestemning i februar

Mange muligheter

Ble hvetebolle på Årstadvangen

"Ole" hadde tatt en tur innom løypa fra Busterudvangen
Kommende uke byr på 2 konkurranser (hardøkter). 10 km renn på jobb på onsdag og Hafjell Skimaraton (halv distanse på søndag). Sistnevnte blir mål på om kroppen funker så godt at jeg går Søre-Ål runden helgen etter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar