tirsdag 18. august 2015

Terrengsykkelkurs

I kveld har jeg vært på kurs, terrengsykling for viderekommende! i regi av Birken og Milsluker'n Sport. Til tross for egendefinert kyllingfaktor, så er jeg ikke nybegynner fant jeg ut- så det å melde meg på nybegynnerkurset var utelukket. Så fikk jeg heller sjekke hvor viderekommende jeg egentlig er...
Litt spent selvsagt, informasjonen sa oppmøte parkeringsplass Sognsvann - og den er svær!! Så jeg traff noen likesinnede som rullet rundt og sjekket i hvilken ende vi faktisk skulle begynne.
Vi fant hverandre alle sammen, inkludert instruktøren, Ole Christian Fagerli, ganske proff på terrengsykkel. Og stilte med den rå fulldemper'n - hmmm - jeg hadde min 26" hardtail med en enkel demper foran. Og resten fordelte seg ganske greit utover den skalaen - 4 damer og 8 mannfolk- alltid litt spennende hvor mange jenter som møter opp på slikt.

Først fikk vi instruksjon og skulle trene på sving. Litt gøy, og litt komplisert, for det var mye å tenke på gjennom den svingen - pedalstilling, beinstilling, bremsing, knær, sykkel og resten av kroppen. I tillegg er jo Sognsvann et populært utfartsområde med joggere og syklister overalt, og når vi også klarte å havne midt oppe i Nydalen skiklubb sitt klubbmesterskapet i orientering, så var det også folk å tenke på i den svingen.
Grei instruksjon, fortsett med egentrening, og kanskje erfare hvor grensa går.

Det neste ble dropp og det å forsere litt tekniske vanskeligheter. Oppover en sti, og da skjønte jeg jo hvorfor jeg var på kurs - akkurat en slik bakke hvor motet svikter ganske tidlig. Ble etpar turer av sykkelen oppover der.
Så var det dropp, forseres enten ved hopp eller rulle over. Jeg valgte det siste, og kan si med en gang at om jeg ikke hadde vært på kurs, så hadde jeg aldri rullet over den lille kanten. Tilsvarende oppover - hadde aldri trodd at mitt hjul skulle klare å komme over den. Så god effekt og læringsmål oppnådd.

Det siste ble forsering opp og ned på sti med mest steiner og litt røtter. Gode tips, men det hjelper ikke når når hodet sier stopp. Så her er det bare en ting som gjelder, det må øves!

Litt interessant å se andre syklister som var ute på tur, fulldempet 27,5 ", klatret hindringer så flott som bare det. Og med det så ble selvtilliten også styrket noe, for Ole Christian sa at slike bakker var teknisk krevende og jo mer grussykkel du har jo verre er det.

Så min konklusjon er grei - skal jeg bli bedre på sti må jeg sykle mye på sti. Ønsker jeg det - vet ikke - alternativet er å kose seg på grusvei og trille sykkelen der det er for vanskelig.

Avsluttet kvelden med en tur opp til Ullevålseter når jeg allikevel var i området - og det blir nok siste turen jeg skal smake på melkesyre før Birken.

Ullevålseter 
11 dager

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar