onsdag 26. februar 2014

Formtopping

Det var før Marcialonga 2012 jeg første gang kom bort i begrepet formtopping i treningsprogrammet. Først lo jeg litt, hva slags form er det egentlig å toppe, jeg har som regel ett gir uansett. Men så begynte jeg å tenke litt annerledes. Hvis fokuset går fra ren formtopping til heller å sikre overskudd foran en viktig konkurranse - så har det kanskje noe for seg allikevel. Og før Marcialonga brukte jeg boka til brødrene Aukland som veileder, og følte at jeg hadde et bra overskudd da renndagen kom.

Mange gode tips finnes her
De legger opp til en 3 ukers periode, hvor man den første uka trener my mengde, den andre mindre mengde men noen hardøkter og den siste noen korte økter med ulik belastning. Det kan være litt risiko knyttet til uke 2, med mye hardtrening så jeg var litt forsiktig med det. Og da er det viktig å være bevisst hvilket grunnlag man har.
http://www.dn.no/dnaktiv/article1850702.ece

Espen Tønnesen i Olympiatoppen skriver om riktig nedtrapping 2 uker før konkurransen i en artikkel i DN for 3 år siden
http://www.dn.no/dnaktiv/article2084414.ece

Og på birkebeiner.no står det nå en artikkel om det å toppe formen. http://birkebeiner.no/no/Nyhetsartikler/Topp-formen/

Begge de to siste artiklene omhandler en nedtrapping 2 uker før konkurransen. Poenget er å opprettholde antall økter, men gå ned på varighet. Ved å kutte treningsøkter og hvile seg i form, risikerer man at kroppen får sjokk på konkurransedagen. Derfor skal en langtur på 2 timer halveres til 1 time, og intervalløktene kuttes i tid, men gjerne økes noe i hastighet.

For en noe lengre planleggingshorisont, med både opptrappings- og nedtrappingsperiode så er det tips å hente her: http://langrenn.org/formtopping

Jeg satser på å ta den siste lange langturen til helgen. Deretter blir det kortere langturer og noen intervalløkter hvor tempo økes noe og varigheten går ned. Dette blir som i treningsprogrammet. Jeg har vurdert Halvbirken 1 uke før selve Birken, men selv om den går i lett terreng, så er jeg litt redd for å gå konkurranse på 28 km bare 6 dager før. Jeg vet ikke om treningsgrunnlaget holder, så jeg "safer" nok og dropper den konkurransen. Er heller ikke billig å delta på de rennene,i tillegg til at evt omseeding vil koste 250 kr, så jeg tror jeg skal ha litt annen moro for de pengene;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar