tirsdag 6. mai 2014

Treningsplanlegging

Det treningsprogrammet jeg fulgte endte ved Birkebeinerrennet, og om det brakte meg nærmere merket fikk jeg aldri svar på. Jeg er avhengig av å ha en plan for å sikre variasjon, og spørsmålet jeg stilte meg var om jeg skulle kjøpe meg et program på nett, eks gjennom Birken, eller om jeg skulle sette opp noe selv.
Har ikke bare latt humla suse etter Birken, og trent ganske strukturert, men er ikke kommet så langt at jeg har fått skrevet om treningsplanen - før nå.
Jeg har valgt å sette opp en treningsplan selv, basert på den langrennsplanen laget av Espen Tønnesen som jeg skrev om i høst.

http://trippelguri.blogspot.no/2013/11/treningsplanlegging.html

Mye er overførbart til sykkel og løp. Lengden på sykkeløktene kan settes opp tilsvarende skiøktene, mens løpeøktene må være noe kortere.
Jeg legger opp til 5 økter i uka, 3 på beina og 2 på sykkel. Når Birkebeinerløpet er over, så bytter jeg til 3 på sykkel og 2 på beina. Tror jeg skal opprettholde løpinga gjennom sommeren, i tilfelle jeg får lyst til å bli med på noen skogsløp når rittet er over.

  • Økt 1. Langkjøring på beina, I-1. Gradvis økning av lengde samt innslag av I-2 midt i økta.
  • Økt 2. Langkjøring på sykkel, I-1. Gradvis økning av lengde samt innslag av stisykling innimellom.
  • Økt 3. Rolig langkjøring. Løp 1-1.30 eller sykkel 1.15-1.45.
  • Økt 4. Langintervall, I-2. Eks 5x8 min, 4x10 min, 8x6 min. Løypevariasjon.
  • Økt 5. Kortintervall, I-3. Denne velger jeg å ta på mølla inntil videre. 45 sek løp/15 sek hvile, 12-15 drag - dette for å få fart på beina og variasjon for musklene. Kan varieres med pyramideintervall. Innsatstid < 20 min.

Og etpar økter med styrke/stabilitet - gjerne etter intervalløkta. 1 økt i studio og 1 runde med matte/bosuball på gulvet.

Og hvorfor gjør jeg dette? Det er godt å trene - og jeg har nok en liten forkjærlighet for å løpe. Så da tar jeg med budskapet på den sist innkjøpte treningstrøya.


Yuhuu

Og så er terminlista oppdatert med nye konkurranser å prøve seg på.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar