søndag 4. mai 2014

Kvalitetsuke

Denne uka hadde jeg tid til maksimalt 4 treningsøkter, så jeg bestemte meg for at da måtte det noe mer intensitet og kvalitet til. Jeg måtte komme meg ut av komfortsonen og de rolige langturene, og trene noe mer i et annet gir.
Etter forrige ukes rolige turer fikk jeg på tirsdag endelig tatt den etterlengtede hurtigøkta på mølla, 45 sek løp, 15 sek hvile. Jeg har vært veldig "snill" med meg selv tidligere, og startet i for rolig tempo. Noe bedre denne gang, men kan bli enda tøffere. 15 min styrke etterpå var alt jeg rakk, litt er bedre enn ingenting!
Skal jeg nå målet mitt i "løpet" med personlig rekord må kroppen vennes til å løpe noe fortere. Onsdag fikk jeg til en god og tøff økt, som var litt "Birken-like" - oppover i småkupert terreng i ca 4,5 km og deretter jevnt nedover på steinete sti. Og når også nedoverløpingen gikk opp mot terskelnivå så følte jeg at dette ble en bra kvalitetsøkt som jeg bør ha noen flere av fremover.
Neste steg ut av komfortsonen var langkjøring på sykkel inkludert mye stisykling. Det er alltid en overgang på våren å komme seg til skogs, og "kyllingfaktoren" er høy. Av og på sykkelen, for jeg har liten tro på egne evner til å forsere små hindere.

Nei, åh nei og hjelp...dette går ikke...
Og selv om Birkebeinerrittet knapt kan kalles et terrengritt lenger, så er det andre ritt som har større innslag av sti, så greit å øve. I tillegg gir det god balansetrening og høy puls. Så dette er noe jeg må fortsette med. Selv om stien opp til Ringdalskoia hadde fått mange, nygrusete partier til Raumerrittet, måtte jeg fortsatt av maaange ganger, så sesongens mål er å sykle opp dit uten å måtte gå av sykkelen. Nå er det sagt!

...det gikk :-) !!
Uka ble avsluttet med en rolig langkjøring på myke stier i flatt terreng, halvannen time, så kort oppsummert - jeg er fornøyd med ukas trening!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar