tirsdag 19. mai 2015

Birkebeinerløpet - knappe 4 uker igjen..

Og vips så var vi der igjen....kun 4 uker igjen til årets andre store mål, ny pers i Birkebeinerløpet. Som alltid har våren gått fort, det som virker som et hav av tid etter påske er nå skrumpet inn til en knapp måned. I tillegg har det vært så travelt at det har vært langt mellom blogg innleggene også.
Så hvordan har det egentlig gått med treningen? Jeg er sånn rimleig fornøyd, tatt i betraktning at livet er litt hektisk i hverdagen. De første ukene etter påske gikk med til rolig tilvenning til løping igjen - jeg merket fort hvis det ble for langt på hardt underlag. Jeg har hatt fokus på løping, men prøvd å få til ei sykkeløkt i uka. Så nå er jeg oppe i drøye 4 mil på syklinga og langtur på beina på halvannen time.Intervallene har vært varierte, fra bakkedrag via naturlig til langdrag, men en hoste som ikke helt slipper taket har gjort at intervallene har vært rolige de siste par ukene. Har fått høy nok puls bare ved å løpe opp bakkene.
Jeg fant fram et treningsprogram fra Birkebeinerbladet i fjor, som har 4 løpeøkter i uka. De fordeler seg på 2 rolige turer, og 2 litt raskere, gjerne en progressiv langtur og ei intervalløkt. Den progressive økta blir byttet ut med noen karusellløp i løpet av våren med varighet fra 6-10 km. I tillegg er ambisjonen å løpe Skaubygdaløpet (21 km) 31. mai, som en generalprøve til Birken.

Greit med program
Igår hadde jeg en god langtur med Birkenfokus. Turen gikk fra Skytta i Nittedal og langs lysløypa mot Lilloseter. Der er det endel bratte kneiker de første 4 km, før det begynner å stige jevnere oppover. Kneikene er god trening for starten på løpet, og da jeg snudde fikk jeg god nedoverbakketrening som etterhvert kjentes i litt utrente ben. Og heldigvis var jeg fornuftig nok til å gå i de slake oppoverbakkene; det var jo langtur jeg var ute på og skulle unngå for mye syre i beina. De må være friske til BDO-mila onsdag:-)

Fornøyd etter herlig økt i Lillomarka

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar