fredag 1. mai 2015

Nordkisa Skogskarusell

Torsdag kveld var det klart for første løp i Nordkisa Skogskarusell. Det er et lite, lokalt arrangement på Nordkisa, som startet opp i 2014. Jeg ble invitert med av kjente og for en som elsker å løpe i skogen er det helt perfekt.
Det første løpet er en runde som kalles "Veddeløpsrunden", 7 km hovedsaklig på sti og grusvei. Starten går imidlertid på asfalt, men etter en liten kilometer svinger løypa inn i ei lysløype. Her går det jevnt oppover via noen småkneiker i 2 km. Høyeste punkt er behørig markert med skilt (Tusen takk!) og deretter bærer det slakt utfor på sti. Etter ca 5 km er det ut på grusvei, og denne følges helt til mål. Løypeprofilen er på mange måter en miniutgave av Birkebeinerløpet.
Klar til start
Til tross for at dette er et uhøytidelig og koselig arrangement, så kjennes det alltid før start at det er tidtaking på gang. Jeg skulle ta dette som en god distanseøkt, og da jeg kjente at kroppen virket lett før start, bestemte jeg meg for å kline til og starte litt offensivt. Det fikk bære eller briste; av og til må man teste hvordan det holder. Og denne gang stemte følelsen fra start. Pulsen steg raskt, men så lenge det gikk greit i bakkene uten at jeg ble stiv så fortsatte jeg holde tempoet oppe. Pulsklokka viste et øyeblikk 95% av maks, men da var jeg snart på toppen. Vel over toppen var det bare å tenke som i Birkebeinerløpet, la beina gå og "spis kilometer". Jeg ble klokket inn på 37.22, og selv om jeg havnet et stykke ned på lista (det er kun en dameklasse), så er det jo opplevelsen av egen prestasjon som teller! Og det jeg er mest fornøyd med er at jeg klarte å holde trøkket oppe, løpet ble gjennomført med en snittpuls på 90%! Og det var ikke vanskelig å ta den siste lille kneika noen hundre meter før mål, når det står en gjeng med småjenter og heier entusiastisk på alle som passerer. Flott opplevelse!

Målgang var på tunet mellom 2 bjørketrær og deretter ventet hjemmebakte boller og saft.

Nydelig servering
Og slagordet for selve karusellen sier jo også alt...

...for oss som er glad i skogen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar