søndag 31. mai 2015

Skaubygdaløpet

Søndag tok jeg turen til Nesodden og Skaubygdaløpet igjen. Når man har løpt det samme løpet året før er det alltid en viss spenning til årets gjennomføring, hvordan blir tiden i forhold til ifjor? Vil det gi selvtillit før Birkebeinerløpet, eller vil mismotet overta.
Det regnet jo ganske heftig hele lørdagen, så forventningen til noe rekordføre var ihvertfall ikke tilstede - det var istedet knyttet spenning til hvor gjørmete det faktisk ville bli.
Jeg husker at det var ganske vått ifjor også, omtale av løypa og fjorårets løp kan leses her.

Deltagermedaljen
Strategien for dagen var å ta det forholdsvis pent, det vil si ikke gå helt i kjelleren. 2 uker igjen til Birkebeinerløpet og 21 km krever uansett god restitusjon.
Løypa starter oppover og som alltid gikk det tungt. Jeg er definitivt ingen motbakkeløper. Etter ca 4 km flater det ut, og til tross for endel skikkelig våte partier så følte jeg at jeg begynte å få god flyt. Mellom 7 og 10 gikk det veldig bra, her er noen av løypas flotteste partier. Smal barnålssti gjennom flatt, myrlendt terreng men avbrutt av noen bekker, et hogstfelt med tilhørende tømmerstokker badet i seig gjørme - det var nødvendig å ha et våkent blikk på underlaget kontinuerlig.
Etter 10 km begynte jeg å se noen rygger. Som jeg skrev etter BDO-mila, gamle øk trenger tid på å få maskineriet igang, og det gir jo litt selvtillit å løpe forbi både mannfolk og langbente ungjenter. Fram mot ca 15 km er det forholdsvis slakt, endel oppover, så det ble etterhvert litt gåing. Beina begynte å bli tunge. Motivasjonen var kryssing av riksveien, da er det bare drøye 5 km igjen, og når det er 3 igjen begynner nedoverbakkene. Deilig å la beina gå, men siste km før mål venter noen små bratte kneiker, så jeg vil si at denne løypa har knapt en gratiskilometer å by på.
Tiden ble knappe 3 min dårligere enn ifjor. Jeg tror løypa var hakket våtere i år, så jeg tar det med ro - og tenker at da er vel formen omtrent som ifjor. Så får det være godt nok.

Et av løypa flotte partier (fra arrangørens nettside)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar