tirsdag 10. desember 2013

En mislykket økt?



Snøen er kommet til Lillehammer og i går formiddag så jeg på Skisporet.no at de hadde kjørt løyper ut fra Birkebeiner skistadion. Yesss, da trengte jeg ikke kjøre helt til Nordseter! World Cup løypene var ikke aktuelle. I hele helgen var tema på TV sporten hvor tøffe de løypene var, og jeg trenger ingen trening i å labbe fiskebein, det kan jeg godt fra før.
Idet jeg parkerer begynner det å snø, store filler med «julesnø» og briller hadde jeg ikke tenkt på. Hodelykta kom på og jeg var klar for å finne skogsløypa. Min eneste erfaring med Birkebeiner skistadion er de gangene jeg har blitt sluset i mål under Birkebeinerrennet, og da ser verden litt annerledes ut. Hadde sett på kartet at jeg måtte litt nordover, og tenkte at da blir det sikkert en avstikker fra helgens inngjerdede løyper etter hvert. Litt lysløype, og noen sløyfer uten så hodelykta ble tent. Har du prøvd det i tett snøvær, uten briller? Jeg så omtrent ingenting, kun snøfiller reflektert i lyset. I tillegg fant jeg jo ingen avstikker, så der var jeg fanget i «berg- og dalbanen». Jeg labbet fiskebein oppover, og ploget med rompa i været nedover. Da jeg endelig kom meg ut av labyrinten etter drøye 20 minutter var jeg kald og hadde nesten hvilepuls. Hva nå?

 Dette var sikten

Det lyste litt sør for stadion, så jeg tenkte jeg fikk prøve der også. Dette var heldigvis en lysløype med høydeprofil for den vanlige mosjonist, så jeg prøvde å ha litt teknikkfokus underveis. Hvor jeg var ante jeg ikke, men så lenge det er lys er det håp, og jeg kunne jo alltids snu. Etter hvert kommer jeg til et opplyst område med noen store bygninger, en skole kanskje? Deretter noen skiskytingsblinker – har de skiskytterstadion her midt i ødemarka? Men etter noen hundre meter til drar jeg kjensel på et par bygninger, så da fant jeg ut at den lysløypa gikk i sløyfe og jeg var tilbake på stadion. Nå kunne jeg selvsagt gått samme vei tilbake, men jeg var litt lei. Men for å kompensere litt ble det 15 min uten staver fram og tilbake på skistadion på glatt og lett nysnø!
67 min og 9,3 km, ja ja, frisk luft i hvert fall.
Og måtte jo selvsagt se på kartet da jeg kom hjem hvor løypa faktisk gikk. Kanskje jeg skal prøve i lyse neste gang…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar