tirsdag 14. januar 2014

Intensitetssoner

Dykker man inn i treningslitteraturen så finnes det treningssoner nok til alle;-) Løplabbet opererer med 4, Polar med 5 og det samme gjør Olympiatoppen. Sistnevnte har visst også en skala på 8, men den er for proffer! Laktatkonsentrasjonsnivå - hjelp!

??


I DN Aktiv benyttet brødrene Aukland 3 soner. Litt forvirrende i starten, men etter hvert syntes jeg det var veldig praktisk. For det handler ikke bare om sone 1 eller 3, eller at Løplabbets sone 1 overlapper med Polar sin sone 1 og 2:-/ Kjernen er hvilken % av makspuls man har, og da er det samme hva sonen heter. Treningsprogrammet jeg følger opererer også bare med 3 soner, så i I-1 går jeg langtur, i I-2 trener jeg langintervaller og i I-3 kortere intervaller. Det er egentlig ganske befriende, for jeg opplevde at langtur i sone 1(<70%) på ski var helt umulig. Da ble det bare labbing så fort det kom en slak bakke, for det å gå teknisk riktig på ski i sone 1 synes jeg er fryktelig vanskelig. Den "skumle" farten kan være mellom 80 og 85%, hvis langturer som er planlagt rolig går for mye her - og man ikke har tid til god nok restitusjon. Tror jeg stopper her med treningteori....


I-1 (lett) 60-80% av makspuls
I-2 (moderat) 80-90% av maks
I-3 (hardt)  >90% av maks

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar