søndag 5. januar 2014

Skitur fra Pellestova

Når skiløperne våre går så godt i Tour de Ski, så ville jeg gjerne ha både egen langtur og tv-sendingen med meg, så det gjaldt å komme seg ut døra tidlig nok. Utrolig stusslig vær nederst i Hafjell, regn, varmegrader og tåke, men jeg visste det var håp om vintereventyr oppe på fjellet. Det stemte forsåvidt, snø på trærne og -1 grad, men en tåke så tykk at alt var bare grått. Jeg var glad jeg hadde vært der oppe en gang før, så jeg visste i hvilken retning skiløypa var. Og med flotte, nykjørte spor, var det bare å sette skia i trikkeskinnene og vite at de ville holde seg der. Vi så kun 10-12 meter.
Denne tåka hadde en annen virkning også, det var så fuktig i lufta og den slo ned i sporene. Både Rhode Multigrade og etterhvert VR45 ble prøvd, men jeg måtte bare akseptere at i dag ble det litt bakglatt.
Dette føret holdt seg helt inn til Hornsjø. Der var det litt kaldere og dermed ble sporene tørrere, og det var flott å gå. Her fikk jeg lagt inn noen km i sone 2 (80-90% av makspuls), som ukas langtur utover skal inneholde.

Tåka har lettet noe

Det gode føret holdt seg et stykke tilbake mot Pellestova. I krysset her kom vurderingen om en ekstra sløyfe for å få noen km til, men det ble raskt konkludert med at

...vi ha'kke tid, for vi skal rekke Touren...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar