mandag 6. januar 2014

Km eller timer?



Noen teller kilometer og andre teller timer. Jeg ser at de fleste løperne noterer seg antall løpte km pr uke. I det treningsprogrammet jeg følger går det i antall timer, og for en som liker å løpe i skogen er det mer takknemlig enn å loggføre km med utrolig dårlig kilometertid etter sti- og myrløping. I tillegg vil jo skiføret også avgjøre mye.
Jeg har notert ned treningsøktene siden høsten 2010, med litt varierende presisjon. Oppsummeringen for 2013 viser at jeg har tilbakelagt nesten 1000 km på sykkel (ihverfall 998,7), 1000 km +/- 15 på ski (dette er notert i DN Aktiv som jeg ikke lenger er medlem av og husker at det var litt rot i regnskapet mot slutten av sesongen) og et ukjent antall km løping. Denne registreringen har jeg tenkt å fortsette med i 2014, og også ta med løping. Noe hjelp får jeg vel av Garmin connect, og det er vel lov å notere antall km på tredemølla også. Men hovedoppfølgingen blir på antall timer.
En ting er at det kan være motiverende å holde regnskap, bare det ikke blir styrende. Og noen mål føles mer «verdt» enn andre. På lørdagens skitur var det en apekatt på skulderen som sa at 17,98 km burde vært 18, eller aller helst 20. Men så satt det heldigvis en på den andre som korrigerte.
Regnskap kan også være nyttig for å se muligheter. Etter årets Birkebeinerritt sammenlignet jeg antall km med en kollega som kom godt innenfor merkekravet, men på en tid som allikevel kan være oppnåelig, og konkluderte med at antall km på sykkelsetet nok bør økes hvis det skal bli framgang....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar